Helen Dowling

deelnemende kunstenaar

Werkbijdrage:

Geïnspireerd op de tropische kassen van Beetsterzwaag presenteert Helen Dowling het project The Queen of Lemons: een video-installatie die kijkt naar het transformatieve potentieel van concept en taal. Binnen Dowling’s langlopende onderzoek vormen poststructuralistische en feministische denkers als Hélène Cixous en Luce Irigaray een belangrijke basis, met name door hun ideeën over de relatie tussen seksualiteit en communicatie. Deze basis heeft Dowling verder uitgebreid en geactualiseerd door het werk van psycholoog Lisa Feldman Barrett. Zij stelt dat mensen niet onderworpen zijn aan emoties, maar dat deze vanaf de geboorte aangeleerd worden via concepten, ontwikkeld en overgedragen worden door de gemeenschap, de maatschappij, en verder bepaald worden door ras en familie. Deze ontwikkelingen benadrukken dat emoties geen universeel verschijnsel zijn.

Bio:

Born in the UK. Lives/works in The Netherlands.

The research of Helen Dowling investigates the impact and consequences of realising our own consciousness, the transient nature of its existence and how this relates to a sense of time, emotion and the expectation integral to building image and identity. She associates the urge to make film and video, recording ourselves, others and our environment with both a simultaneous effort to make sense of this realisation and a continuation and even extension of the enigma. Working primarily in video, she works with what it means to possess these materials after they have been filmed, how they effect a sense of self and how they can be used to break apart, re-enforce and restructure how we self identify.

Dowlings’ work has been presented at the Oberhausen Festival DE, Centre for Contemporary Arts in Glasgow UK, EYE Filmmuseum NL, Tale of a Tub NL, University of Toronto Art Centre CA, DOX Centre for Contemporary Art CZ, Blue Coat Gallery UK, The Castelvecchio Museum IT, Villa Romana IT, CareOf IT and the Kunstquartier Bethanien DE.

She has taken part in several international residency programmes and workshops including the Oberhausen Seminar, in conjunction with LUX and The Robert Flaherty Film Seminar, Via Farini, IT, Fondazione Antonio Ratti, IT, and the two year residency program at the Rijksakademie van beeldende kunsten, NL, supported by a Henry Moore Institute Research Fellowship and Fellowship Cees en Inge de Bruin-Heijn.