Timmy van Zoelen

deelnemend kunstenaar

Werkbijdrage:

Tijdens de triënnale presenteert Timmy van Zoelen een nieuwe multimediale installatie waarin bewegend beeld, geluid en objecten een constellatie vormen die de Notariskoepel van een huiselijke draai voorzien. De titel verwijst naar het fysieke spel waarbij men zich voorstelt dat de vloer lava is en objecten zoals meubels in de directe omgeving gebruikt om zich boven de vloer in veiligheid te brengen.

Bio:

Timmy van Zoelen (1982, IJsselstein) produceert relatief direct vanuit dat wat hij consumeert. In het toe-eigenen en herbestemmen van bestaand beeldmateriaal en tekst onderzoekt hij overpeinzend de esthetiek van het vrije-markt kapitalisme en de evoluerende complicaties aangaande materiële arbeid en intellectueel eigendom, in een poging ze te plaatsen in het grotere metabolisme van de planeet aarde. Uiteindelijk is hij slechts de seismograaf van zijn eigen impulsen.

Van Zoelen behaalde een MFA aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam en een BFA aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij is resident geweest van De Ateliers in Amsterdam, Wiels – Centrum voor Hedendaagse Kunst in Brussel, en Deltaworkers in New Orleans. Noemenswaardige solopresentaties zijn Een Panoplie van Grimoires bij Gastatelier Leo XIII in Tilburg en The Whale’s Ear tijdens Project Rotterdam in het prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen, beide in 2016, en Astroturfer bij Galerie Fons Welters in 2014.

Verder is Van Zoelen’s werk te zien geweest bij o.a. het Cobra Museum in Amstelveen (2014), De Appel in Amterdam (2013), The Hunterian in Glasgow, Schotland (2012) en groepstentoonstellingen bij verscheidene galeries in Nederland en daarbuiten. In 2016/17 was hij assistent van Nathaniel Mellors en Erkka Nissinen tijdens de productie van The Aalto Natives, dat in première ging tijdens de 57e Internationale Biënnale van Venetië in Italië.