Jason Hendrik Hansma

deelnemend kunstenaar

Werkbijdrage:

Jason Hendrik Hansma toont kwantum-optomechanische componenten en een reeks met de hand geblazen glazen sculpturen, in navolging van een recent project waarin hij samenwerkte met kwantumfysici en systeem theoretici rond de concepten van ‘inter dependency’ (onderlinge afhankelijkheid) en ‘liminality’ (liminaliteit). Zijn werk spreekt over het idee dat het menselijk denken en handelen–en met name de neiging van de mens om bestaansvormen in taal(systemen) te vatten–intrinsiek verbonden en verstrengeld is met materie. Er bestaat niet zoiets als een externe gedachte realiteit van objecten; het lichaam is poreus, en de zelf wordt evenzeer bepaald door de ander, zowel door mens als niet-mens. De getoonde objecten vormen een belichaming van die gedachte, waarin het gedrag van het materiaal glas sturend is: abstract, fluïde, poreus, noch volledig vast, noch volledig vloeibaar, licht en lichtdoorlatend. Met andere woorden, een levenscontinuum in transitie.

Bio:

Jason Hendrik Hansma (born in 1988, Lahore, Pakistan) is an artist working in film, installation and photography. His works explore history, memory, nature and liminality in order to engage new possible emergent phenomena. Exhibitions, performances, readings and screenings have been included in Ludwig Forum für Internationale Kunst, Parc Saint-Léger Centre d’art Contemporain, Rupert, Contemporary Art Centre Vilnius, Centre Georges Pompidou, Hordaland Kunstsenter, Centre International d’art et du paysage de l’île de Vassivière, Center For Contemporary Art Futura, Jan van Eyck and De Appel among others. Jason completed a Master of Fine Art at the Piet Zwart Institute, Rotterdam and was a participant at the Jan van Eyck, Maastricht. He lives and works in Rotterdam, The Netherlands.

Together with Eloise Sweetman, he runs Shimmer a nonprofit art space based in the Rotterdam Port.