Sol Archer

Ten Thousand Summers Stolen Sun is een doek gemaakt van katoen en geverfd met oude maisbladeren. Tijdens de eeuwenlange kolonisatie werd maïs afgenomen van inheemse gemeenschappen in Zuid- en Midden-Amerika. Zij hadden in de loop van duizenden jaren vele variëteiten van de plant ontwikkeld. De plant wordt nu vooral geteeld in Noord-Europa en gebruikt voor de productie van biogas. Deze teelt tast de bodem aan en houdt politieke en economische systemen in stand die onverenigbaar zijn met een bewoonbare planeet.
In On a bare rock by the ocean you will never hear anything but birds whose cries blend with the sound of winds volgt Sol Archer vrijwilligers die de Tropische Kas onderhouden, een kas in Beetsterzwaag uit de jaren 1860. Beelden van de groep aan het werk worden gecombineerd met vocale reconstructies uit de archieven van Hercules Florence. In 1831 transcribeer de Florence Braziliaanse dieren geluiden om naar Franse wetenschappelijke instituten te sturen. De tropische kas herbergt een montage van onderbroken seizoenen, klimaten en ecosystemen. Vandaag de dag wordt de broeikas gezien als een samengesteld landschap van ecologieën, geërfd uit de koloniale periode

Sol Archer werkt als kunstenaar samen met professionele en non-professionele groepen. Hij werkt regelmatig met video en onderzoekt hoe individuen en gemeenschappen zichzelf vormen door hun associatie met collectieve culturele activiteiten. Zijn werk is onder andere tentoongesteld bij GoShort, Nijmegen, Rencontres Internationales Parijs/Berlijn en TENT, Rotterdam.