Ola Hassanain

The Line that Follows is gefilmd in Khartoem, Soedan. Zoals de titel al suggereert, volgt de film verschillende sporen. Sporen van theoretische teksten, artistieke verbeelding en materiële bronnen. Enerzijds probeert het werk mentale processen van analytisch denken en onderzoek te visualiseren. Anderzijds contextualiseert het het denkende lichaam binnen een specifieke context van kennis en psychogeografie, in dit geval Khartoem. Op deze manier laat het werk zien op welke manier denken, individuele lichamen, evenals hun directe en verdere omgeving kan “bewonen”. Het werk bevraagt verschillende ideeën over wat het betekent om in een ruimte te verblijven. Bovendien introduceert het een spirituele dimensie van ruimte, ontleend aan de soefi-achtergrond van de kunstenaar. De artistieke praktijk van Ola Hassanain is sterk beïnvloed door haar achtergrond in de architectuur. Haar praktijk onderzoekt hoe architectuur het bouwen positioneert als een ecologische “leegloop” van gebieden en als een infrastructuur voor voortdurende cycli van catastrofe, zoals gedwongen migratie. Haar meest recente werk verkent het idee van “ruimte als discours”, een ruimere opvatting van ruimte die politieke en milieukwesties omvat.

Ola Hassanain is kunstenaar en architect en woont en werkt in Amsterdam. Ola’s praktijk is sterk beïnvloed door haar post-academische opleiding; een huidige rol als docent aan de KABK in Den Haag, een Rijksakademie residentie, een BAK fellowship en het mede-ontwikkelen van de Blackerblackness Master aan het Sandberg Instituut. Haar werk is onder andere tentoongesteld bij Buro Stedelijk, Amsterdam, Hartwig Art Foundation, Amsterdam en Ghana Contemporary Art Foundation, Accra.